Jednym z najpotężniejszych narzędzi strategii marketingowej dla małych firm jest definiowanie i adresowanie rynku docelowego – odbiorców, którzy Twoim zdaniem najprawdopodobniej kupią Twój produkt lub usługę. Kluczem do zidentyfikowania tej bazy klientów jest segmentacja rynku lub określenie danych demograficznych konkretnego rynku.

Zdrowy rozsądek wydaje się oczywisty z daleka. Nie możesz (i nie powinieneś) próbować sprzedać swojego produktu wszystkim na świecie. Zmarnowałbyś bardzo dużo pieniędzy i zasobów bardzo szybko.

Ale jak dowiedzieć się, kto jest Twoją docelową publicznością? Kim lub czym powinno być? Skąd mógłbyś wiedzieć? Oto pięć wskazówek, które pomogą Ci to rozgryźć.
1. Nie staraj się zadowolić wszystkich

Strategia jest skupiona. Powiedzmy, że planujesz założyć restaurację; która z tych trzech opcji jest łatwiejsza?

Pozytywni klienci od 40 do 75 lat, bogaci, dużo bardziej zainteresowani zdrowym odżywianiem niż tanie jedzenie, ceniący owoce morza i drób, lubiący spokojną atmosferę.
Pozytywni klienci w wieku od 15 do 30 lat, o ograniczonych budżetach, lubiący głośne miejsce z niskimi cenami i fast foodami.
Cieszy wszystkich.

Naprawdę mam nadzieję, że wybrałeś jedną z dwóch pierwszych, a nie trzecią. To jest esencja marketingu docelowego – dziel i rządź. Różne grupy ludzi mają różne punkty bólu i różne pragnienia. W większości przypadków wysiłki, by zadowolić wszystkich, w końcu nikogo nie satysfakcjonują.
2. Naucz się segmentacji rynku

Chodzi o segmenty, takie jak segmenty kołowe lub pomarańczowe, z wyjątkiem tego, że w tym przypadku są to segmenty całego rynku lub TAM.

W moim przykładzie „dziel i rządź” powyżej w pierwszym punkcie, konkretne przedziały wiekowe, zamożność i preferencje atmosfery opisują poszczególne segmenty rynku.

Na poniższej ilustracji dane spisu powszechnego w USA dzielą populację na segmenty demograficzne. Dane demograficzne to stare standardy, takie jak wiek, płeć itd.

Widziałeś często segmentacje rynku, o których często mowa w artykułach biznesowych, wywiadach i dyskusjach. Ludzie odwołają się do pewnych grup wiekowych, płci, poziomu dochodów i tak dalej. Dziel i rządź to prosta koncepcja; segmentacja rynku to sposób, w jaki uczynisz ją praktyczną dla swojego biznesu.

Załóżmy, że Twoim zdaniem docelowy rynek ma od 40 do 75 lat, jest zamożny i zainteresowany zdrowym żywieniem. W jaki sposób potwierdzasz założenie, że ta grupa demograficzna będzie Twoim idealnym docelowym klientem? Właśnie tam docierają badania rynkowe. Rozmowa z klientami i potencjalnymi klientami jest jednym z najlepszych sposobów prowadzenia tego rodzaju badań, ale istnieje wiele podejść.
3. Twórczo wykorzystaj segmentację

Nie ograniczaj strategii rynku docelowego w zakresie segmentacji rynku według wieku, płci i poziomu ekonomicznego.
Na przykład, kiedy konsultowałem się z firmą Apple Computer, podzieliliśmy rynek na grupy użytkowników:

Dom
Szkoła
Mały biznes
Duży biznes
Rząd

Spodobała mi się również segmentacja centrów handlowych, która dzieliła swój rynek na tak zwaną segmentację rynku psychologicznego:

Dzieci i ślepy zaułek były zamożnymi, ekskluzywnymi rodzinami podmiejskimi, „hałaśliwą mieszanką rowerów, psów, samochodów, muzyki rockowej i sportu”.
Koło zwycięzców to bogaci podmiejscy menedżerowie, „dobrze wykształceni, mobilni menedżerowie i profesjonaliści z rodzinami w wieku nastoletnim. Wielcy producenci, płodni wydawcy i globalni podróżnicy. ”
Gen X i niemowlęta byli górno-średniozamożnymi, młodymi, umysłowo-umysłowymi suburbanitami.
Krajowi giermkowie byli zamożnymi elity ex-urbanites, „gdzie bogaci uniknęli miejskiego stresu, aby żyć w rustykalnym luksusie. Zamożność, wielkie dolary na lądzie.

Znałem firmę, która podzieliła również klientów biznesowych na typy procesów decyzyjnych:

Decyzja komitetu
Decyzja kierownika funkcjonalnego
Decyzja właściciela

I nazywam ten ostatni przykład, z braku formalnej definicji, strategiczne skrzyżowanie.
Na poniższym diagramie usługi mediów społecznościowych, które oferuje obecność, są kierowane do właścicieli małych firm, którzy:

Potrzebujesz pomocy z zewnątrz za pośrednictwem mediów społecznościowych; i
Wartość biznesowych mediów społecznościowych; i
Miej budżet na opłacenie usługi.

4. Rozważ także swoją własną unikalną tożsamość

Twoja firma prawdopodobnie odzwierciedla to, kim jesteś i co lubisz robić, a także co robisz najlepiej. Marketing do ludzi, których lubisz jako rynek docelowy, jest zaletą. Jeśli podoba ci się klimat małego biznesu lepiej niż wielkie korporacyjne giganty, prawdopodobnie lepiej jest wybrać małe przedsiębiorstwo jako rynek docelowy.

Jako że Palo Alto Software, gospodarz Bplans, dorastał i rozwijał nasze oprogramowanie do planowania biznesowego, jego założyciel (który byłby mną) był bardziej komfortowy w przypadku samodzielnego przedsiębiorcy i właściciela firmy niż wysokiej klasy konsultanci, więc skończyło się na tym, że celuje w zrób-to-majstrów w biznesie.

Tak więc ktoś, kto uwielbia dobre jedzenie, gustownie przygotowany i serwowany, jest prawdopodobnie bardziej komfortowy z ekskluzywnym rynkiem docelowym niż z wrażliwymi na ceny młodymi rodzinami.
5. Zdefiniuj swój rynek docelowy wcześniej i przejrzyj go w razie potrzeby

Zrób to tak szybko, jak tylko możesz i kontynuuj przeglądanie i odświeżanie. Nie powinieneś myśleć o tym, że twój rynek docelowy jest ustawiony w kamień. Gdy dowiesz się więcej o swoich klientach, prawdopodobnie zmieni się sposób definiowania rynku docelowego.

Właściwy rynek docelowy zwiększa Twoje szanse na sukces, ponieważ możesz komunikować się lepiej z dobrze zdefiniowaną grupą, która ogranicza wydatki i poprawia wyniki. Jeśli uczysz się o definiowaniu rynku docelowego, ponieważ piszesz biznesplan lub szukasz sposobów na ulepszenie komunikacji marketingowej i strategii, sprawdź te zasoby dotyczące marketingu docelowego i badań rynkowych.

http://terazwsieci.pl/
http://www.gajg.pl/
http://www.3pionki.pl/
http://www.bud-len.pl/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *