W tym tygodniu Arkansas’s Reforma Podatkowa i Relief Task Force kontynuuje prace nad tym, jak poprawić system podatkowy w Arkansas. Oprócz przesłuchania od ustawodawców z Indiany, Karoliny Północnej, Kansas i Oklahomy w sprawie ich reformy podatkowej we wtorek, grupa zadaniowa omówi w środę podatki od nieruchomości.

Podobnie jak w ubiegłym miesiącu w sprawie podatków obrotowych w Arkansas, proponujemy kilka wskazówek, w jaki sposób Arkansas może poprawić swój podatek od nieruchomości. W rozdziale 6 naszej książki „Arkansas: Mapa drogowa do reformy podatkowej” przeanalizowaliśmy podatki od nieruchomości w Arkansas i przedstawiliśmy kilka propozycji reform. Ale ponieważ podatki od nieruchomości są w większości kwestią lokalną, a my skupiliśmy się na systemie podatkowym na poziomie państwa, ograniczyliśmy nasze propozycje reform.

Pierwsza reforma podatku od nieruchomości w Arkansas powinna polegać na wyeliminowaniu państwowego podatku franchisingowego, podatku od wartości netto przedsiębiorstw. Podatek franchisingowy nie generuje wysokich dochodów, w nieproporcjonalny sposób spada na niektóre branże (przede wszystkim kapitałochłonne) i jest rzadkością w Stanach Zjednoczonych. Tylko 16 państw ma obecnie podatki takie jak podatek od usług Arkansas, powszechnie znany jako podatek od kapitału. Jest to dosłowny podatek od akumulacji kapitału, hamujący wzrost gospodarczy w Arkansas.

A państwa wycofują je ostatnio. Podczas gdy wszystkie nasze sąsiednie stany miały ostatnio kapitałowe podatki od papierów wartościowych, Missouri ostatnio je wycofało, a Mississippi zostanie całkowicie wycofane w 2028 roku. Jest to powszechny trend w różnych stanach i jeden z Arkansas powinien rozważyć następujące działania. Usunięcie podatku franchisingowego jest uczciwym i skutecznym sposobem na przyciągnięcie przedsiębiorstw do państwa i zachęcanie do rozwoju własnego biznesu.

Po drugie, państwo powinno działać, aby wyeliminować podatki od zapasów. Tylko 12 stanów w pełni opodatkowuje inwentarz handlowy jako własność osobistą. W Arkansas podatek od zapasów nie jest odrębnym podatkiem, ale jest uwzględniany jako część lokalnych podatków od nieruchomości. Oszacowanie wpływu na dochody jest zatem trudne, ponieważ samorządy lokalne zazwyczaj nie zgłaszają osobnej linii dla przychodów z podatku od zasobów specjalnych. Opodatkowanie wykazów biznesowych nakłada znaczące obciążenia na wybraną grupę przedsiębiorstw i branż, podczas gdy większość firm nie musi bardzo obawiać się podatku.

Arkansas ma bardzo niskie podatki od nieruchomości prawie za wszelką cenę. W naszych badaniach dotyczących tej książki dowiedzieliśmy się, że wielu mieszkańców Arkansas wie o naszych niskich podatkach od nieruchomości i im się to podoba. Utrzymywanie obciążeń podatkowych na niskim poziomie jest godną podziwu cechą każdego systemu podatkowego, ale w tym przypadku jest obosiecznym mieczem. Utrzymując podatki od nieruchomości o wiele niższe niż inne państwa, przy wciąż podobnych poziomach wydatków, inne podatki (głównie podatki od sprzedaży i podatku dochodowego) muszą być wyższe. Innymi słowy, częścią tego, że Arkansas ma tak niskie podatki od nieruchomości, jest to, że mamy bardzo wysokie podatki od sprzedaży i podatku dochodowego (omawialiśmy, jak wysokie są te podatki w naszym poprzednim poście na blogu).

Niskie podatki od nieruchomości

Biorąc pod uwagę, że grupa zadaniowa zamierza omówić podatki od nieruchomości, zdecydowaliśmy się również przyjrzeć dokładniej podatkom od nieruchomości w Arkansas. Dokonując porównań systemów podatkowych w różnych stanach (jak grupa robocza ma za zadanie), ważne jest, aby rozważyć system podatkowy państwa jako całość. Oznacza to nie tylko mieszankę rodzajów podatków, ale także mieszankę podatków państwowych i lokalnych. Arkansas ma bardzo scentralizowany system finansów publicznych, z 79,8 procent podatków zebranych na poziomie państwa, trzecim najwyższym w kraju (średnia dla stanów wynosi 61,5 procent), po części napędzany przez fakt, że podatki od nieruchomości (głównie lokalne podatek) są tak niskie.

Prawie każdy środek, Arkansas ma niskie podatki od nieruchomości. Ze wszystkich podatków zebranych w Arkansas (stan i lokalne łącznie) 18,1 procent pochodzi z podatku od nieruchomości. Jest to piąty najniższy wynik w kraju, gdzie średnia wynosi 31 procent i jest niższa niż wszystkich naszych sąsiadów (mniej więcej równa Oklahoma). Nasi dwaj sąsiedzi bez podatków dochodowych, Tennessee i Teksas, polegają znacznie bardziej na podatkach od nieruchomości (Tennessee na poziomie 26,4% i Texas na 42% ogólnych wpływów podatkowych).

Odsetki od nieruchomości w przeliczeniu na jednego mieszkańca mówią podobną historię – tylko 699 USD na mieszkańca w Arkansas, trzecie najniższe w kraju, gdzie średnia wynosi 1 506 USD (Tennessee zbiera 863 USD, a Teksas 1 734 USD na osobę w podatku od nieruchomości). Efektywna stawka podatkowa (jako odsetek wartości mieszkaniowej zajmowanej przez właściciela) wynosi 0,59 procent, 42 miejsce w kraju, a tylko Luizjana jest niższa wśród sąsiadów na poziomie 0,48 procent (Tennessee 0,72 procent, Teksas 1,63 procent).

Podczas gdy podatki od nieruchomości w Arkansas są przede wszystkim lokalną funkcją, istnieją dobre powody, by myśleć o niektórych podatkach od nieruchomości jako podatkach na poziomie państwa, mimo że zgodnie z prawem są to podatki lokalne. W szczególności, poprawka 74 do konstytucji Arkansas (wąsko zatwierdzona przez wyborców w 1996 r.) Wymaga, aby wszystkie okręgi szkolne ustanowiły minimalny podatek od nieruchomości w wysokości 25 metrów. (Ponieważ podatki Arkansas oparte są na 20 procentach wartości oszacowanej, 25 fabryk jest zasadniczo równoznaczne z 0,5 procent wartości nieruchomości.) Dochody z tego minimalnego podatku od nieruchomości dla okręgów szkolnych są następnie rozdzielane z państwa do lokalnych okręgów szkolnych. Ponieważ samorządy (dystrykty szkolne) są wymagane przez prawo stanowe do pobierania tego podatku, warto myśleć o nim jako o podatkach na poziomie państwa.

Poprawka 74 została zaproponowana przez prawodawcę w celu spełnienia konstytucyjnego wymogu państwa dotyczącego zapewnienia odpowiedniego wykształcenia wszystkim studentom w Arkansas, wymogu, który był przedmiotem licznych wyzwań prawnych ze strony okręgów szkolnych. Okręgi szkolne mają także prawo do opodatkowania powyżej minimum 25 fabryk, a dodatkowa kwota pozostaje w dzielnicy z własnego budżetu (nie ma maksymalnej kwoty). Podczas gdy wszystkie dystrykty szkolne w Arkansas mają obecnie dodatkowe podatki od nieruchomości, niektóre tylko dodają niewielką kwotę: mniej niż 4 dodatkowe młyny są dodawane przez dzielnice DeQueen, Lee County, Barton-Lexa, Mountain View i West Memphis. Z drugiej strony okręgi szkolne w Fouke (49 młynów), North Little Rock (48,3 młyna) i Genua Centralna (47 młynów) prawie podwajają minimum 25 młynów.

Z drugiej strony, Konstytucja Arkansas określa również maksymalne stawki podatku od nieruchomości dla miast i powiatów. Miasta mogą nakładać nawet 20 fabryk, a hrabstwa mogą nakładać nawet 21 fabryk, a maksymalne kwoty odpowiadają określonym funkcjom (np. 5 młynów do konserwacji biblioteki, 3 młyny do dróg na szczeblu powiatowym i 1 m 2 na policję i wyposażenie dla strażaków). Podczas gdy wiele miast i okręgów ograniczyło określone limity funkcji, żadne miasto ani hrabstwo nie ma maksymalnej liczby 20 lub 21 metrów, co wskazuje, że te limity konstytucyjne nie są wiążącym ograniczeniem prowadzącym do niskich podatków od nieruchomości w Arkansas.

Kolejna konstytucyjna zmiana, poprawka 79, odgrywa ważną rolę w systemie podatkowym nieruchomości Arkansas (zatwierdzonym przez 62% głosujących w 2000 r.). Warto zwrócić uwagę na dwie funkcje. Po pierwsze roczna podwyżka ocen nieruchomości dla celów podatkowych jest ograniczona przez tę poprawkę. Generalnie, pierwotne rezydencje („domostwa”) są ograniczone do 5 procent rocznych wzrostów, a inne nieruchomości są ograniczone do 10 procent. Inna część poprawki tworzy kredyt na ulgi w podatku od nieruchomości od państwa za wszelkie lokalne podatki zapłacone w wysokości 350 USD (minimum wynosi 300 USD, ale prawodawca może i zwiększył to), który jest finansowany z 0,5% ogólnego podatku od sprzedaży.

W efekcie ten fundusz ulg w podatku od nieruchomości zastąpił najbardziej efektywny podatek (podatek od nieruchomości) z nieco mniej efektywnym podatkiem (podatek od sprzedaży), co jest niezgodne z zaleceniami badań ekonomicznych. Ale znowu ma to sens, biorąc pod uwagę, że obywatele postrzegają podatek od nieruchomości jako zły, podczas gdy podatek od sprzedaży jest postrzegany bardziej przychylnie. Łączna kwota kredytu wynosi około 230 milionów USD rocznie.

Podatki od nieruchomości nie są na ogół popularne, co zostało potwierdzone podczas licznych wywiadów przeprowadzanych w Natural State, ale są to obszary, w których Arkansas jest państwem o niskim opodatkowaniu. Ponieważ państwo uważa reformy podatkowe, rozszerzanie lub zwiększanie podatku od nieruchomości w państwie, jeśli są one wykorzystywane do finansowania innych zmian podatkowych, byłoby warte rozważenia. W tym samym czasie państwo powinno się przenieść, aby zlikwidować swoją franczyzę i podatki od zapasów. Podatki od kapitału szkodzą perspektywom gospodarczym państwa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *