Otwarcie tunelu

Uroczystość otwarcia tunelu, który znacząco poprawi połączenie komunikacyjne między wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu, odbyła się w piątek, 30 czerwca 2023, w tunelu po stronie wyspy Wolin. Tunel pod Świną dla kierowców został otwarty w piątek wieczór, po zakończeniu ceremonii otwarcia, autobusy będą kursować tunelem od soboty.

Przypominamy, że umowę na budowę tunelu pod Świną podpisano z wykonawcą inwestycji 17 września 2018 roku. Inwestorem budowy tunelu jest Gmina Miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Szczecinie. Koszt budowy tunelu pod Świną między wyspami Wolin i Uznam wyniósł ponad 912 mln zł, z czego ponad 775 mln zł stanowiło dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Pozostałą część sfinansowało miasto Świnoujście ze swojego budżetu.

Wyczekiwany przez kierowców i pieszych

Świnoujście jest jedynym miastem w Polsce, które leży na aż 44 wyspach. Dwie największe z nich to Uznam i Wolin. Do tej pory jedynym sposobem na połączenie między nimi a resztą Polski były dwie przeprawy promowe. To często powodowało długie kolejki oczekujących, zwłaszcza w sezonie letnim. Wyczekiwana inwestycja pod nazwą „Usprawnienie połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu – budowa tunelu pod Świną”, miała zostać oddana do użytku dwa miesiace wcześniej, jednak przez opóźnienie przełożono inaugurację na 30 czerwca.

Tunel pod Świną

Najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce 1780 metrów. Składa się z 1484 metrów tunelu wydrążonego za pomocą maszyny TBM oraz reszty wykonanej metodami stropowymi. Maszyna TBM rozpoczęła drążenie tunelu na wyspie Uznam na początku marca 2021 roku. Po przejściu pod dnem Świny zakończyła swoje prace. Przejechanie 1484 metrów podwodnego tunelu pomiędzy wyspami Uznam i Wolin powinno zająć kierowcom dwie minuty.

Trasa tunelu w Świnoujściu rozpoczyna się na wyspie Uznam w okolicy oczyszczalni ścieków przy ulicy Karsiborskiej. Trasa biegnie równolegle do tej ulicy i stopniowo zagłębia się pod ulicą Karsiborską. Skręcając obok oczyszczalni ścieków na północ w kierunku cieśniny Świny. Przejście pod Świną następuje w osi między terenami Poltramp Yard i Bazy Paliw Płynnych po stronie wyspy Uznam. Oraz terenem nabrzeża użytkowanego przez Energopol S.A. na wyspie Wolin w pobliżu Bazy Promów Morskich na wyspie Wolin. Następnie trasa prowadzi w pobliżu końcowego stanowiska promowego nr 1. Potem między ulicą Fińską a parkingiem dla pojazdów ADR będącym częścią Terminala Promowego. Wyjście na poziom terenu znajduje się około 300 metrów przed skrzyżowaniem ulic Wolińskiej, Fińskiej i Duńskiej.

Może uderzyc po kieszeni

Dla fanów szybkiej jazdy mamy niestety złe wieści. W tunelu został zainstalowany odcinkowy system pomiaru prędkości. Na początku i końcu tunelu umieszczono specjalne kamery, które pozwalają na obliczenie prędkości poruszającego się pojazdu. System ten wykorzystuje dane z obu urządzeń, wiedząc jak długi jest odcinek między nimi, i na podstawie dwóch zdjęć oblicza czas przejazdu, co umożliwia ustalenie średniej prędkości. Dzięki temu można stwierdzić, czy kierujący pojazdem przestrzegał ograniczeń prędkości, czy też dopuścił się wykroczenia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *